Huśtawka - pościel z bawełny satynowej
Opis
Jean-Honore Fragonard - Huśtawka, 1767 r.
Najbardziej znany rokokowy obraz, oddający ducha epoki, która już za 30 lat miała przeminąć, pochłonięta przez ogień rewolucji francuskiej. Powstał, za panowania Ludwika XV, w erze swobodnych obyczajów i frywolnego stylu życia klas wyższych. Hasłem przewodnim rokoka był kaprys i lekkość, co odzwierciedlało sposób bycia socjety, która wypełniała swój czas balami i romansami, uciekając od odpowiedzialności i głębszych uczuć. Nie negowano instytucji małżeństwa, a kobiety nie buntowały się przeciw przymusowi macierzyństwa. Dążyły jedynie do obustronnej tolerancji i równouprawnienia w kwestii pozamałżeńskich romansów. Kościół grzmiał na rozwiązłość jaka panowała, chociaż często jego przedstawiciele wiedli ten sam styl życia.
Hipokryzję tą chciał wytknąć zleceniodawca obrazu, baron de Saint-Julien. Około roku 1767 postanowił on zlecić wykonanie obrazu, który miał rozweselić i tak już mocno roztańczone i rozbawione towarzystwo francuskich elit. Okazało się jednak, że zadanie to nie było takie proste, ponieważ totalna swoboda obyczajów, jaka wówczas panowała, to jedno, ale wytykanie jej niektórym, to już zupełnie inna sprawa.
Pierwszy artysta który otrzymał propozycję wykonania dzieła, zrezygnował z podjęcia się tematu. Polecił jednak swojego kolegę, Jeana Honoré Fragonarda, znanego z lekkiego stylu życia oraz z tworzenia niedwuznacznych rycin, przepełnionych erotyzmem i nagością. Artysta, zgodził się, ale nieco przytemperował humorystyczne zapędy swojego mecenasa. Treść zlecenia brzmiała bowiem następująco: „Pragnąłbym, by zechciał pan namalować panią na huśtawce, którą wprawiałby w ruch pewien biskup. Mnie umieściłby pan tak, bym mógł widzieć nogi tej ślicznej istoty, a nawet i więcej, gdyby chciał pan rozweselić swój obraz”. O ile potężnemu zleceniodawcy, żart uszedłby na sucho, sam artysta mógłby mieć poważne problemy.
W ten oto sposób, biskup otrzymał świeckie ubranie, przez co obraz interpretuje się nieco inaczej niż było to w pierwotnym zamyśle. Podstarzały jegomość (niedoszły biskup) bujający na huśtawce młodziutką kobietę, ma być rzekomo jej mężem. Bawi swą panią radośnie, nie mając pojęcia o rywalu i miłosnej scenie jaka rozgrywa się tuż przed nim. Jest to oczywiście przytyk do aranżowanych małżeństw, gdzie różnica wieku między małżonkami nie dawała im tak naprawdę szans, na nawiązanie prawdziwej, romantycznej więzi. Co innego młodzieniec wpatrzony z rozmarzeniem w wybrankę swego serca...
Artysta nie "rozweselił" co prawda sceny zgodnie z życzeniem barona, ale zawarł na płótnie na tyle dużo ukrytych informacji, że scena jawi się ewidentnie jako erotyczna. Mówi o tym nawet niepozorne otoczenie bohaterów obrazu. Bujna i kipiąca swoimi warstwami roślinność, podobna jest do falbaniastej sukni. I tak jak liście i kwiaty, ona również z pewnością kiedyś opadnie, a zrzucany pantofelek już jest tego zapowiedzią. Nie bez powodu też, punktem centralnym obrazu jest huśtawka. To popularny w rokokowym malarstwie motyw, o erotycznej symbolice. Kołysząca się na niej dama, pozwala swej sukni odsłonić jak najwięcej, a Amor z pomnika, o którego opiera się amant, swoim gestem mówi: ciiii, zachowaj to w sekrecie...
Fragonard miał niewątpliwie duży talent do sugestywnego i symbolicznego przedstawiania kontrowersyjnych tematów. W subtelny i piękny sposób potrafił oddać barokowe przesłanie o czerpaniu radości z miłości, pożądania i flirtu, tak aby płótna mogły zdobić najbardziej wykwintne salony i nie razić przy tym oka dosadnością swojej tematyki. Zyskał tym nie tylko względy wśród sobie współczesnych, bo jego sława przetrwała przecież po dziś dzień i uczyniła go czołowym przedstawicielem epoki.
Wszystko co potrzebujesz wiedzieć o tej pościeli:
• Komplet zawiera: 1 poszwę na kołdrę 160 x 200 cm lub 200 x 220 cm oraz 2 poszewki na poduszki 80 x 70 cm (pierwszy wymiar to szerokość).
• Tkanina to najwyższej jakości bawełna satynowa - zawierająca w swoim składzie 100% włókien naturalnych, bez żadnych domieszek. Wybraliśmy takie tkaniny, które sprawią, że Twoja pościel będzie miękka, gładka i przyjemna w dotyku, a jednocześnie na tyle gruba i wytrzymała aby służyła przez długie lata. Jakość naszej pościeli poznasz od razu kiedy weźmiesz ją do ręki, ponieważ materiały są przyjemnie ciężkie, nieprzezierne, mięsiste, posiadają gęsty splot i są przy tym bardzo delikatne w dotyku.
• Nasza pościel jest bezpieczna dla zdrowia, odpowiednia także dla wrażliwej i alergicznej skóry. Tkaniny z których szyjemy posiadają certyfikat STANDARD 100 by OEKO-TEX, będący wiodącym w świecie znakiem bezpieczeństwa wyrobów włókienniczych. Informuje on o tym, że produkty są w pełni bezpieczne przy w bezpośrednim kontakcie ze skórą człowieka, posiadają pH zgodne z jej odczynem i są wolne od szkodliwych substancji mających negatywny wpływ na stan zdrowia.
• Z myślą o wygodzie i ograniczeniu dodatkowych elementów mogących powodować dyskomfort, szyjemy pościel z zakładkami, bez guzików, zamków i zapięć, które mogą drapać, psuć się, czy powodować uszkodzenia tkaniny podczas prania.
• Projekt i produkcja odbywają się w Polsce. Każdy komplet szyjemy i pakujemy ręcznie – z zaangażowaniem i pasją, tak aby do Twoich rąk trafiła pościel jak najwyższej jakości.
• Nasze produkty przetestowaliśmy osobiście we własnych domach, dlatego możesz być spokojny, ponieważ Twój wymarzony produkt spełnia najwyższe standardy, dzięki czemu będziesz mógł cieszyć się jego pięknem przez długie lata.
• Aby pościel zachowała swoje walory na dłużej, zalecamy prać ją na lewej stronie, w temperaturze 40 stopni C. Od czasu do czasu można zastosować temperaturę 60 stopni C. Należy korzystać z najniższych możliwych obrotów pralki. Zalecamy stosować łagodne środki piorące i płyny zmiękczające. Pościeli nie należy suszyć w suszarkach bębnowych, wybielać, chlorować ani czyścić chemicznie. Można ją prasować w wysokich temperaturach z użyciem pary.
Więcej informacji znajdziesz tutaj:
Certyfikaty jakości i bezpieczeństwa / Nasze produkty / Pytania i odpowiedzi
Koszty dostawy:
Paczkomat InPost 10 zł
Kurier InPost 20 zł